Eerste week Ecuador - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Eerste week Ecuador - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Eerste week Ecuador

Door: Marc van Hamersveld en Mieke van Wissen

Blijf op de hoogte en volg Marc

26 September 2016 | Ecuador, Cuenca

De eerste zeven dagen van de reis liggen achter ons, zojuist zijn we de tweede week in gegaan van onze rondreis door Ecuador en Colombia.
Op het moment van schrijven bevinden we ons in Cuenca, de tweede stad van Ecuador, zuidelijk gelegen ten opzichte van de hoofdstad Quito.

In deze hoofdstad zijn we op zondag 18 september aangekomen en verbleven daar in Hostel L'Auberge, gelegen aan de rand van de 'old town'. Op deze eerste dag is het gebleven bij een bezoek aan een supermarktje en voor de rest hebben we toegegeven aan de jetlag, en zijn we vroegtijdig gaan slapen.

De volgende ochtend zijn we erg vroeg wakker geworden, een ontbijtje werd reeds genuttigd om 07:00 AM. De dag bestond uit het verkennen van het oude centrum, ondersteund door typisch hollands weer, volledig grijs en een constante toevoer van hemelwater. Gelukkig was de hulp nabij en konden we een paraplu kopen voor 1 dollar.
Om 11:00 AM stond de wekelijkse toespraak van de president op het programma, vergezeld door een ceremonie vergelijkbaar met de wisseling van de wacht in Londen. Leuk dat we hierbij aanwezig waren.

De volgende dag zijn we per bus doorgereisd naar Latacunga (2,5 uur) waar we ingecheckt hebben bij hostel Tiana, tot nu toe het leukste hostel waar we zijn geweest. De dag die er op volgde hebben we de bus genomen naar Quilotoa, vanwaar we een hike wilde gaan doen, langs het Quilotoa krater meer, die ons zou brengen bij de plaats Chucchilan. Helaas, na een uur lopen werd er vlak voor ons een man aangevallen door drie extreem wilde honden, waardoor we besloten terug te keren naar Quilotoa, omdat we het risico niet durfde te nemen deze honden te passeren.

Bij terugkomst gezellig gegeten met onze buren, een duits stel uit Freiburg, die we mogelijk nog eens gaan opzoeken in het Zwarte Woud, voor een goede hike, een goed gesprek en een duits biertje.
Besloten nog een nachtje extra te verblijven in hostel Tiana.

Inmiddels is het verhaal beland bij de zwarte dag van de vakantie, het verlies/de diefstal van mijn Nikon Camera, plus Tamaron lens die ik een week voor de vakantie had aangeschaft. Waarschijnlijk is de camera ontvreemd in de bus of in het hostel Santa Cruz in Banos. Aangifte is gedaan, ik ga nog proberen een camera te kopen in Colombia.

We wilden niet dat onze dag volledig in het teken zou staan van deze nare ervaring dan we besloten hebben te gaan mountainbiken naar de waterval in Rio Verde, en hebben gelukkig nog foto´s kunnnen maken met onze smartphones.

Op vrijdag 23 september hebben we een zware hike-en mountainbike tocht gedaan naar de top van de vulkaan Tungurahua, waar we nu nog de pijntjes van voelen.
Banos zelf is erg toerische stad met straten die je ook in Loret de Mar kunt vinden. Vandaar was een langer verblijf ook niet gewenst.

Op zaterdag 24 september zijn van Banos naar het kleine bergdorpje Guamote gereisd (2 uur). Het bleek een erg ingeslapen dorpje te zijn, met een trein station buiten werking. Wel enorm leuk hostel met een leuke hond, waar we de enige gasten waren.

De volgende dag hebben we de beroemde treinreis El Nariz Del Diablo gemaakt van Alausi naar Sibambe. Erg toeristisch maar wel de moeite waard (mooi uitzicht). Voor het eerst in onze vakantie moeten wachten op een bus, uiteindelijk liftend op de Pan Americana op een bus naar Cuenca kunnen stappen.

Cuenca, een mooie en moderne stad (trambaan in aanleg, luxe winkels)
Ons vliegtuig gaat over enkele uren en zal ons terug brengen naar Quito waarvan we een nachtbus gaan nemen naar Lago Agrio, het startpunt van de 4-daagse jungle tocht door de Amazone.

feitelijk geschreven deze keer, inspriratie was er niet, ondanks koffie, chocolade en snoepjes.

Later meer.

• 27 September 2016 - 07:34

Astrid:

Hoi reizigers
    Wat vervelend van de diefstal van je camera maar gelukkig laten jullie je daar je reis niet helemaal door beinvloeden. Het blijft een interessant werelddeel zoals je dit beschrijft. Enkel?
    Hier is alles ok.
    Geniet er verder van en groetjes Astrid en ook van Gerard

• 27 September 2016 - 10:41

Erna:

Hoi Marc en Mieke,
    Leuk om zo achter mijn laptopje te kunnen mee genieten met jullie ervaringen en al het wel en wee dat bij zo'n reis door Zuid Amerika hoort. Hier is het nog steeds zomer, heerlijk! Nog veel plezier daar en een goede reis,

Erna

• 27 September 2016 - 20:55

Tabitha:

Hoi!

Wat een pech zeg, van je camera....gelukkig blijven de herinneringen het belangrijkst ;) Maar ja...daar heb je natuurlijk niks aan als je eenmaal met dat fotoboek ( over 5 jaar ofzo;) gaat beginnen. Wat hebben jullie al veel gedaan. Veel hikes...en het klinkt heel goed! Geniet nog even van Ecuador en dan....bereid je voor op Colombia! Va a ser una pasada!!!
    Goede reis en vooral heel veel plezier! ( And positive thinking ;, ook zonder Nikon)