Tweede week Equador - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Tweede week Equador - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Tweede week Equador

Door: Marc van Hamersveld

Blijf op de hoogte en volg Marc

07 Oktober 2016 | Colombia, Medellín

Mijn verhaal begint nu op het punt waar ik geëindigd ben in mijn vorige reisverslag.

Zojuist zijn we geland op Quito airport, waar we nog 3 uur dienen te wachten totdat we een taxi nemen naar een tankstation Petroleum Ecuador, waar we als het goed is worden opgepikt door een bus, een bus die ons naar Lago Agrio zal brengen.
De 3 uur zijn omgevlogen, het is inmiddels 23:00 uur en we staan bij een donker tankstation waar enkel twee mannen tegen de pomp liggen te slapen, enkel ontwakend uit hun slaap indien er klandizie is, dat is 24-uurs service in Ecuador.

Tegen middernacht komt een busje voor rijden en we kunnen instappen. Gelukkig! De locatie waar we moesten wachten was nou niet veruit de meest veilige plek. In het busje zitten nog een aantal, op het oog, toeristen. Nu gaan we de slaap proberen te vatten, zittend met de benen geklemd en de airco nog vol aan.
Mieke was snel vertrokken, en heeft een respectabele vijf uur geslapen, ikzelf moest het doen met een schamele drie uurtjes slaap.
Tegen zessen komen we aan bij hotel-restautant Mario, de opstap plek voor velen tours naar het Amazone woud van Ecuador.

Omdat we pas om 10:00 worden opgehaald hebben we ruimschoots te tijd om te ontbijten, en hebben we de mogelijkheid om gelijktijdig de start van de dag in Lago Agrio gade te slaan, wat een luxe :-)
Tegen 10-en staat de bus van de Nicky Lodge, de Lodge waar we verblijven, klaar en vertrekken we naar het Cuyabeno reserve.
Na een twee uur durende rit komen we aan bij de opstap plek voor de kano's. Hier stappen we op de gemotoriseerde kano en verplaatsen we ons richting de Lodge, een reis van een +- drie uur. De zonnebril en jungle hoed zijn geen overbodige luxe, het is tropisch warm.
Onderweg wordt de kano veelal stil gelegt en zien we apen, vogels, slangen en roze dolfijnen. Super gaaf!

Het verblijf op de lodge en de jungle tours die we hebben ondernomen, daarover kan ik vertellen dat het indrukwekkend is geweest. We zijn zowel overdag als 's avonds de jungle in geweest, per voet of per kano.
Veel dieren hebben we gezien, waaronder veel insecten, spinnen, amfibieën, dolfijnen en apen. Het gezelschap, bestaande uit o.a. Duitsers, Fransen en Zwitsers, was aangenaam.
Ons originele plan was om er vier dagen te blijven, dit is uiteindelijk vijf dagen geworden.

Na dag vijf zijn we met dezelfde vervoersmiddelen terug gegaan naar Lago Agrio waar we opnieuw bij Hotel-restautant Mario zijn gedropt, wachtend op de nachtbus naar Quito Airport.
Hotel-restautant Mario, de enig betrekkelijk veilige plek in een stad die geregeerd wordt door olie baronnen en criminele bendes.
Dit keer mochten we vijf uur verblijven, en hebben we zowel geluncht als gedineerd bij Mario :-)
Bij het vallen van de avond werd het straatbeeld gevuld met bedelaars, hoeren en duistere figuren, maar goed die laatste groep heeft de schijn tegen als de duisternis in valt.

De nachtbus was luxe en na een zes-uur durende rit zijn we 1 km vanaf Quito Airport gedropt, het was tegen 04:00 uur en we hadden wederom veel tijd voor ons ontbijt, omdat onze vlucht naar Panama om 06:00 ging vertrekken.
Via een tussenstop in Panama zijn we uiteindelijk om 12:00 uur aangekomen in Bogota, Colombia.