Copan, Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Copan, Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Copan, Honduras

Door: Marc van Hamersveld

Blijf op de hoogte en volg Marc

16 December 2014 | Honduras, Copán

Al ben ik nu in Monteverde Costa Rica, en niet meer in Copan Honduras, toch wil ik jullie de belevenissen van de periode niet onthouden.

Na ons bezoek aan Guatamala waren we oorspronkelijk van plan om een doorreis te maken door EL Salvador naar Nicaraqua, een busreis van 16 tot 36 uur (volgens de Lonely planet).
Echter hebben we zoals min of meer gebruikelijk tijdens het backpacken, de reis plannen aangepast.

In ons nieuwe plan maken we een reis door Honduras om uiteindelijk in Nicaraqua aan te komen, daarbij een keuze makend tussen een bezoek aan de plaats Leon of Granada.

Via een local agenty hebben we een busreis geregeld naar Guatamala City, om van daaruit de (volgende dag) reis te maken naar Copan Honduras.
Dit alles liep voorspoedig, uurtje wachten bij de grenspost tussen Guatamala was het enige oponthoud.
Rond het middaguur kwamen we aan in Copan Honduras, een op het eerste gezicht een armoedig en verlaten dorpje, iets wat ik me had voorgesteld van Honduras.

Echter bleek de werkelijkheid anders te zijn, tenminste in dit dorp.
Het dorp Copan was ingericht als toeristen spot, met vele restaurantjes, bars en souveniers winkeltjes, maar niet te grootschalig, dat maakte dit plaatsje tot een prima uitvalsbasis voor het hiken in de bergen en het bezoeken van de Maya stad, iets waar het toerisme op gericht is.

Nadat we onze intrek hadden genomen in een plaatselijk hostel zijn we op zoek gegaan naar een internet cafe, uiteindelijk hebben we die gevonden maar helaas bleek de internet verbinding er om de 5 minuten uit te liggen, hadden we niet zo bar veel aan.
Voor de rest hebben we die dag gegeten en gedronken, niet zo boeiend verder.

Na een goede nacksrust zijn we vroeg per tuc-tuc naar de Maya stad gegaan.
Via een rondleiding, met een zeer goed engels sprekende gids, zijn we veel te weten gekomen over de gebruiken van de Maya,s en over de verschillende koningen die hier hebben gedient, tot het moment dat de natural resourses uitgeput raakte en Tikal Guatamala de nieuwe maya stad werd in deze regio.

De details zijn te talrijk om hier te benoemen, yie voor meer informatie onderstaande URL.

Al met al was het bezoek aan Copan was een waardige aanvulling op het eerdere bezoek aan Tikal Guatamala.
Op deze manier hebben we een goed beeld gekregen van het leven binnen het Maya rijk, tenminste volgens de informatie die verkregen is in de loop van de tijd door verschillende archeologische opgravingen.

Middels de foto,s gaat mijn verhaal nog meer leven denk ik :)

De volgende dag zou weer in het teken staan van het reizen naar een andere bestemming, de bestemming was deze keer San Pedro de Sula, de capital van Honduras en tevens een stad met de twijfelachtige eer van werelds gevaarlijkste stad.

Via contacten die we hadden opgedaan hebben we de ochtend voor de bovengenoemde reis een hike gedaan rondom Copan met Geert, eigenaar van Hostel Via Via.
Naast het mooie natuurschoon hebben we zeer interessante gesprekken gehad over politiek, de Maya,s en het hedendaagse leven in Honduras.
Leuk om op deze manier meer te weten te komen over een land als deze.

Maargoed bekijk de foto,s, mocht het me gelukt zijn deze toe te voegen...is echt een nachtmerrie deye pc....super traag!
Mijn inspiratie is op, daarnaast is het toetsenbord echt compleet RUCK!
Mocht het verhaal overkomen als een samenraapsel aan feiten, dan kan dat kloppen :)

Tot de volgende blog!

• 24 December 2014 - 20:11

Astrid Van Hamersveld:

Super die foto's, dat zegt meer als alleen een reisverslag. Volgens vermaken jullie je wel.dat zal wel weer wennen hier zijn in Nederland. Zijn deze foto's ook naar Betsy enDyanne gestuurd?
    Het is hier bijna Kerstmis en de omzet in de supers is weer omhoog gegaan. Daar zullen jullie geen last van hebben Veel plezier.
    Groet Astrid

• 25 December 2014 - 13:54

Wim & Janet:

Hey Marc, leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien! Zaten er al met smart op te wachten :)
    We hopen dat je nog wel vaker in de gelegenheid komt om verhalen en foto's te sturen, erg leuk!
    Volgende keer maar lekker ons jaloers maken met al je belevenissen in Costa Rica, en alle andere plaatsen waar je ondertussen alweer geweest bent of nog komt. Als dat allemaal niet lukt via deze site, dan kom je maar snel weer een avond borrelen!!
    Geniet van alles!

Groetjes van ons.

• 25 December 2014 - 15:19

Ben:

Hoi Marc,Jarno en Corjan,
    Lekker weg in vreemde landen. Dat maakt altijd nieuwsgierig. Leuk zo'n planning door meerdere landen en oude culturen. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en nog wat foto's. Alleen een busreiziger van 36 uur klinkt vermoeiend. Dat is een week werken. ( en dan ook nog onbetaald)
    Wij zitten hier in een huisje in Otterlo, dicht bij het park van vorig jaar. Een mooie omgeving zoals jullie weten. Het weer is wisselend, zonnig met regenbuien en hoge temperaturen voor hier.
    Als het goed is, is het bij jullie nu ook Kerstmis. Wordt dat daar ook uitbundig gevierd? Kerstbrood en kadootjes?
    We horen het wel.
    Ik wens jullie nog een heel mooie laatste week toe en een veilige terugtocht.