Mekong Delta - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

07 Maart 2013 | Vietnam, Ðà Lạt

Het is alweer een week of wat geleden dat Mandy en ik een 3 daagse tour hebben gedaan door de Mekong Delta (ten zuiden van Ho Chi Min)

De Mekong Delta is de rijsbowl van Vietnam en tevens 1 van de grootse exporteurs van rijst van de wereld.
Dit gebied word bewoond door + 18 miljoen mensen, daarmee is het 1 van de meest dichtbevolkte gebieden van Vietnam.
De Mekong River is de levensader van dit gebied, dit vanwege het overvloedige water dat deze rivier herbergt gedurende de regentijd (Mei t/m November)
In deze periode komen grote delen van de Mekong Delta onder water te staan, perfect voor het vebouwen van rijst.

Gedurende het droge seizoen (December t/m April) kan er nog steeds rijst vebouwd worden vanwege het aanleggen van dammen en water reservoirs.
Op deze manier kan er 4 keer per jaar geoogst worden.
De Mekong river is +- 4000 km lang en stroomd door een 6 tal landen voordat deze uitkomt in de Golf of Thailand.
Deze informatie even ter inleiding van ons persoonlijk verhaal.

De tour begon en woensdag 6 maart, op deze dag hebben we een bezoek gebracht aan een vietnamese familie in deze Delta waarbij we werden getrakteerd op een maaltijd die bestond uit een aantal (nog) onbekende fruit soorten.
Dit onder begeleiding van een band met traditionele Vietnamse muziek.
Na afloop zijn we per boot naar een plek gegaan waar verschillende producten worden gemaakt van Cocos.

Uiteindelijk zijn we aangekomen in Can Tho, de grootste stad van de Delta.
Na een overnachting zijn we per boot vertrokken naar de grootste bezienswaardigheid van de tour, de Floating Market.
Deze drijvende markt bestaat uit een 100 tal boten die verschillende marktwaar aan de man proberen te brengen, de waar bestaat voornamelijk uit fruit.
Uiteraard hebben we het 1 en ander gekocht en uitgeprobeerd, de meeste namen van deze vruchten ben ik alweer kwijt.

Diezelfde dag hebben we nog een plantage bezocht waar diverse fruit soorten worden verbouwd en een bezoek aan het mangrove bos nabij Tân Châu, hier hebben we ook overnacht.

De volgende dag (zaterdag 9 maart) hebben we een bezoek gebracht aan een bevolkongsgroep nabij Tân Châu en zijn we op bezoek gegaan bij een vis farm.
De rest van de dag bestond (helaas) uit een terugreis naar Ho Chi Min ( 7 ur).
Uiteindelijk kwamen we rond 17:00 aan in Ho Chi min, daar hebben we wat gegeten en zijn rond 21:00 met de nachtbus vertrokken naar Dalat.

Hierover later meer.

• 15 Maart 2013 - 20:09

Sabrina:

Heerlijk begin van m'n weekend met een reisverslag vanuit Vietnam. En de fotootjes mooi en indrukwekkend.

Hoop jullie nog lekker te kunnen volgen via deze site. Hier sneeuwt en regent t dus ik kruip lekker onder m'n dekentje op de bank met een kop thee. Jullie lekker genieten samen. Dik verdiend!!