Eerste week - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Marc van Hamersveld

Blijf op de hoogte en volg Marc

17 December 2017 | Argentinië, El Chaltén

Vanuit een winderig El Chalten, met een bak koffie in de nabijheid ben ik begonnen met het schrijven van het eerste reisverslag.

Precies een week geleden zijn wij vertrokken naar Buenos Aires Argentinië, een vlucht van 14 uur zonder enige noemenswaardigheden, weinig tot geen turbulentie en ik heb zelfs enige tijd geslapen, een uniekum.

Buenos Aires voor mij de mooiste stad, na Amsterdam natuurlijk :)
De terugkeer naar de stad waar ik al eerder kennis mee heb gemaakt was een terugkeer naar naar de stad die ik kende van de Zuid Amerikaanse vibe, de mooie Spaanse taal, de kleurrijke straten en Tango die aanwezig is in het dna van elke Argentijn. Natuurlijk een Argentijnse biefstuk gegeten, wat met 500 gram pp wel een enorme kluif was, maar van een uitmuntende kwaliteit.

We verbleven in de wijk Palermo, een wijk die grossiert in de vele goede eettentjes en het groene karakter vanwege de parken en bomen die deze wijk rijk is.
Met recht de mooiste wijk van Buenos Aires, voor mij.
Na een aantal dagen Buenos Aires, slenteren door de straten, het bezoeken van een Tango show (wat wel verplichte kost is) en het bezoeken van Plaza de Mayo en Avenida 9 de Julio was het wel tijd voor wat meer activiteit.

Woensdag 13 december stond de vlucht naar El Calafate op het programma, een vlucht van 2,5 uur naar zuidelijk Argentinië Patagonië. Door een technische storing zijn we pas twee uur later vertrokken, de kans was aanwezig dat wij deze dag niet meer zouden vliegen wat consequenties zou hebben voor het doorgaan van de ijs hike de dag erna, vanuit El Calafate. Gelukkig heeft het lot ons daarin niet getroffen en kwamen wij omstreeks 22.00 aan in ons hostel en hadden we nog tijd om proviand te halen voor de ijs hike van de dag erna.

Na de dagen waarin de wekker op een schappelijke tijd afging nu een tijdstip die je als midden in de nacht kan bestempelen, zes uur ochtends.
De beloning voor deze opoffering zou weldra komen in de vorm van een onvergetelijke wandel tocht over de gletsjer. Na een busreis van 1,5 waarin de ogen nog even dicht gingen hebben wij de front line van de gletsjer kunnen aanschouwen, door de grote druk op het ijs volgde explosie na explosie, waarin stukken ijs afbreken, een bijzonder schouwspel.
Na dit relatief lichte uitstapje zijn we daadwerkelijk gaan hiken, onder leiding van twee gidsen, wel nodig ook aangezien er zwakke ijslagen waren of enorme kloven van meters diep. In totaal hebben wij drie uur gelopen richting de gletsjer en nog drie uur op het ijs, een enorme belevenis afgesloten met een Whisky on the rocks.
Zoals je misschien kunt begrijpen was deze dag, bij een terugkomst om 20:00 voorbij :)

De dag erna direct door naar El Chalten, een klein dorpje tussen de bergen met een aantal restaurants, een aantal hostels en een lege PIN automaat.
Vanuit dit dorp zijn een tal van hikes te maken waarbij het hoogtepunt het beklimmen van de Fitz Roy is, een besneeuwde bergtop die hoog uittorent en zichtbaar is vanuit vele invalshoeken. Misschien wat te overmoedig hebben wij op deze dag, zaterdag 16 december een hike gelopen van 31 km, een hike die ons naar de top leidde en ons fantastische vergezichten voorschotelde. De terugtocht was zwaar, al strompelend passeerde wij de deurpost van ons hostel. Vandaag heb ik noodgedwongen wat tijd voor deze reis blog, pas vanavond reizen wij per nachtbus af naar Los Antiguos waar we rond negen uur in de ochtend hopen aan te komen.

• 17 December 2017 - 22:22

Astrid:

Hoi reizigers

Zo te horen bevalt het goed maar jullie zoeken wel weer de uitdagingen op. Vooral op dat ijs lijkt me een bijzondere ervaring. Corjan en ik hebben vanmorgen ook nog lopen glibberen in de buurt van Zeewolde. Was niet gestrooid en de sneeuw lag dar ook nog van vorige week.
    Vanmiddag bij Metty geweest en lekker gegeten dar. Nu naar het volgende verslag en geniet maar lekker verder. Groeten Astrid en ook van Gerard