Vanuit de Pantanal naar Santa Cruz deel 1 - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Vanuit de Pantanal naar Santa Cruz deel 1 - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Vanuit de Pantanal naar Santa Cruz deel 1

Door: MarcZuidAmerika2011

Blijf op de hoogte en volg Marc

06 April 2011 | Argentinië, Salta

Op zaterdag 2 April hebben we de Pantanal via boot en 4x4 jeep weer verlaten (meer over de pantanal in deel 2 pantanal)

De reis genoten die we hebben ontmoet in de Pantanal en waar we mee op getrokken zijn hebben we op een bus connection point afscheid van genomen.
De meeste van hen gingen weer terug naar Campo Grande, de plek waar wij ook vandaan kwamen.

Wij moesten echter naar Carumba, een grensplaats bij Bolivia.
Van daaruit zouden we Bolvia in trekken om uiteindelijk uit te komen bij Santa Cruz.

Bij de bus connectie, de busconnectie is eigelijk een houten bar en een vieze wc in de woeste natuur, stel er niet teveel van voor:)
Bij deze bus connectie zat een stel uit Engeland, toevallig, deze mensen hadden ook de bestemming Carumba in het vooruitzicht.

Met hen hebben we de 2 uur durende busreis gemaakt.
Aangekomen in Carumba kwamen er al snel achter dat deze plaats niet geschikt is voor een lang verblijf en daarom zijn we na het boeken van een hostel direct op zoek gegaan naar bus of trein reis van Carumba naar Santa Cruz.

De persoon van het hostel gaf ons bij aankomst aan dat de death train (zo word deze spoorlijn genoemd) niet ging rijden de volgende dag ivm met het heftige regenseizoen.
Hier kwam hij later op terug en we zouden zondagmiddag om 16:30 kunnen vertrekken uit Carumba voor een 21 uur durende treinreis.

Die zondag zijn we snel uitgecheckt bij het hostel en hebben ons direct begeven naar de grenspost van Brazile/Bolivia.
Deze ging om 13:00 sluiten, gelukkig waren we ruim op tijd en waren we na 1,5 uur in Bolvia.
Helaas kwam onze contact persoon met het slechte nieuws dat de trein toch niet zou rijden.
Als alternatief konden we de bus nemen vanuit de grensplaats bij Bolivia naar Santa Cruz.
Gelukkig een alternatief, nog een dag veblijven in Carumba was echt zonde van de tijd!

Die middag zijn we op de bus gestapt, deze bus had geen airco en geen wc.
Tevens was het niet mogelijk een aantal ramen op te doen omdat deze vast geroest zaten.
De vloer van de bus lag vol zand en de gordijnen waren waarschijnlijk al maanden niet gewassen.
Op de bus was 1 bus chaaffeur en 2 andere personen waarvan we in eerste instantie niet wisten waarvoor deze mee waren.

Helaas kwamen we hier snel achter.
We hebben tijdens de 15 uur durende busreis 3x pecht gehad, 2 x banden wisselen en 1x was de moter kapot en moesten we onderdelen rippen van een andere bus (3 uur snachts midden in de jungle)

50 km voor Bolvia kwam de bus weer stil te staan, staking van de grens politie voor Santa Cruz.

Later meer...(er zit iemand te wachten, er is maar 1 pc)

btw: We zijn nu in Salta (Argentinie)

• 07 April 2011 - 09:55

Erna:

Ik ben ineens blij met het stakende GVB hier in Amsterdam. Als dat alles is......

Geniet van het wachten en het reizen per bus; dat is per definitie een hoofdbestanddeel van een backpack-reis in Zuid Amerika!

• 07 April 2011 - 11:32

Nita, Patje & Eva:

Regenseizoen? Hier is het lekker lenteseizoen (behalve dat het op dit moment bewolkt is)! En dan hebben wij het hier beter w.b. het OV! Wel spannende avonturen maken jullie mee! Eva heeft haar eerste prikjes gehad, dus we kunnen ook zo weer op reis ;).

• 08 April 2011 - 08:21

Astrid:

Ben nu waar ik zijn moet en kan nu jullie ervaringen lezen en heb deze ook doorgestuurd
    Prachtig zelfs in niet zo`n druk bevolkt land is wachten een hot item.
    Maak veel foto`s dan kunnen we een speciale avond organiseren.
    Blijf genieten

• 08 April 2011 - 10:38

Jo C:

Tjee, wel weer leuke dingen mee gemaakt hoor.
    Ben benieuwd naar de foto's.

Grxxtjzz,
    Jo

• 08 April 2011 - 15:24

Metty:

Hoi Marc en Mandy

Wat leuk jullie belevenissen te lezen. Zo maak je nog wat mee. En als jullie terug zijn hebben jullie vast nog veel meer te laten zien en te vertellen. Ik ben beniewd. Trekse!

• 10 April 2011 - 17:02

Arjan:

Leuk reisverslag!! Geniet ervan en alweer benieuwd naar volgende verslag en foto's!