Beklimming vulkaan@Pucon - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu Beklimming vulkaan@Pucon - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Marc Hamersveld - WaarBenJij.nu

Beklimming vulkaan@Pucon

Door: MarcZuidAmerika2011

Blijf op de hoogte en volg Marc

07 Mei 2011 | Chili, Valparaíso

Hallo allemaal,

Het is moeilijk wakker voor ons op een tijdstip als deze, 05:30.
Uiteindelijk is het gelukt om uit bed te komen en een ontbijtje met droge broodjes en koffie, thee en melkdrank te nuttigen.

We kwamen rond 06:45 aan bij de agency waar we ons moesten verzamelen, voordat de trip naar de vulkan zou beginnen.
Hier kregen we alle kleding en benodigtheden.
Zelf hoefden we alleen eten mee te nemen, Bananen, Chocola, Broodjes en uiteraard veel water, 2 liter per persoon.
We waren in totaal met 12 personen.

Na een busreis van een half uur kwamen we aan bij de voet van de vulkaan.
Het was een uur of 9.
Hier kregen we de optie om de skilift te nemen, of het eerste stuk per voet af te leggen.
Uiteraard kozen Corjan en ik om het eerste stuk per voet af te leggen, echte Hamersvelders kiezen niet de makkelijkste weg! :)
Op een enkeling na ging vrijwel de hele groep per voet naar boven.
Na een stijle klim van ongeveer een uur kwamen aan bij de sneeuwgrens, hier kregen we spikes ondergegespt, dit om het lopen in de sneeuw mogelijk te maken.

Hierna volgde een klim van 2,5 uur tegen een stijle helling, door de dikke sneeuw en ijs.
Doordat we naar een hoogte gingen van ongeveer 3000m en de lucht strakblauw was, was het uitzicht naar beneden echt geweldig!
De keerzijde van deze hoogte was, dat Marc last kreeg van zijn hoogtevrees, maar uiteraard ging hij door naar de top, zoals een echte Hamersvelder, die geven nooit op!

Aangekomen bij de top van de vulkaan was het mogelijk om 15 minuten uit te rusten en om een kijkje te nemen in de krater van de vulkaan.
Op dat moment kwam er enkel wat rook uit de vulkaan, iets wat je goed kon ruiken (zwavel)
Na wat foto,s gemaakt te hebben, en nadat we elkaar uitgebreid hadden gefeliciteerd met het behalen van de top, hebben we onze spikes afgedaan en hebben we onze uitrustig voor de afdaling aangedaan.
De uitrusting bestond uit een soort broek die voorzien was van een hard materiaal, dit om een afdaling te versnellen (glijdend)

De afdaling door het sneeuwgebied ging anmerkelijk sneller dan de beklimming door hetzelfde sneeuwgebied eerder.
In totaal hebben we 5 afdalingen gehad, ging best hard!

Hierna kwamen we aan het rotsgedeelte en zijn we lopen afgedaald naar het punt waar onze bus was geparkeerd, duur al met al ook nog 2 uur.
Inmiddels was het een uur of 5, na een half uurtje wachten, zoadat iedereen van de groep weer was gearriveerd, vertrokken we per bus naar Pucon.

Na afsheid te hebben genomen van de groep zijn Corjan en ik nog wezen eten in ons hostel (home made pizza)
Daarna hebben we ook hier afsheid genomen en zijn naar het bus station gegaan.
Om 19:50 vetrok onze bus.
Dit keer hadden we voorste plaatsen van de 1e verdieping van de bus, geweldig uitzicht, alleen de ruimte die we extra dachten te hebben voor onze benen bleek erg tegen te vallen.

Tijdens de busreis heeft Corjan niet geslapen en Marc een uurtje of 4.
Om 08:00 kwamen we aan in Valparaiso, hier hebben we een hostel bestrokken en waren hierna van plan te gaan slapen.
Na een goed energy ontbijt bij een restaurant dat de de hele dag ontbijt serveerd, zijn we de stad in gegaan, dit is en erg mooie stad...gelegen aan een meer en tegen de bergen op.
De huizen en de smalle straatjes zijn pitooresk te noemen door de verschillende schilderingen op de huizen en ook op de trappen tegen de berg op.

Hier laat ik het even bij, nu wel wat foto,s...ik zit nu bij een kwaliteits internety cafe.

Groet Marc en Corjan

• 08 Mei 2011 - 11:05

Metty:

Geweldig stuk geschreven Corjan, ja natuurlijk wist ik wel dat jullie de top zouden halen. Op karakter toch? Is toch wel wat anders dan een dag aan het werk in Amersfoort! Leuke foto's ook. En die van jullie twee, super gaaf!